UNCATEGORIXED

Till havs

Lite filmtajm idag!

God kväll. Har knyckt bloggen från Ulrica igen för att få avsluta min lilla miniserie från fartygsbefäl klass 8 utbildningen jag gick här på kanarieöarna runt påsk i år.

Anledningen att jag gick denna kurs är för att vi tänkte köpa en båt och erbjuda exklusiva båtturer här på Gran Canaria. Nu visade det sig vara oerhört fyrkantigt i systemet här på GC vilket har försvårat valet av båt. När man ska välja båt för yrkesbruk här på GC (även lite bökigt i Sverige faktiskt) måste man skicka in alla papper på båten till myndigheterna. Dessutom måste nuvarande ägaren till båten godkänna att man skickar in papperen och dessutom måste denne skicka med/in en fotokopia på sin legitimation. Gissa hur lätt det blir att göra en bra båtaffär när man ska krångla på detta viset. Försökte få specarna på godkänd båt, men det går inte heller. Bedöms från fall till fall….Öööhhh. Innebär att denna procedur måste göras om för varje båt man hittar. När man då har dealat till sig en bra affär så börjar proceduren. Sen om inte båtmodellen går igenom får man börja om och göra samma med nästa, och med nästa,…. och med… Ja. lite trött blir man. Men jag tänker ta mig igenom systemet. Gissar att de inte vill ha konkurrens på den marknaden här nere.
Jo och så måste man ha licens och utbildning för att få köra då förstås också. Den licensen har jag tagit början till här. Behöver troligtvis uppgraderas till en spansk version sen också… blah blah…

English

Good evening. Have snatched the blog from Ulrica again to finish my little mini-series from the ship´s grade 8 education I went here in the Canary Islands around Easter this year.

The reason I joined this course is that we were going to buy a boat and offer exclusive boat trips here in Gran Canaria. Now it proved extremely difficult to get through the system here at the GC, which has complicated the choice of boat. You see when choosing a boat for professional use here at the GC (although a bit troublesome in Sweden too actually) must submit all papers on the boat to the authorities. In addition, the current owner of the boat must approve this paperwork and in addition, he must send / a photocopy of his identity card. Guess how easy it is to make a good boatel when having to equivocate in this way. Tried to get the specs for a passing boat, but you can´t. it´s decided case by case …. OOOHHH. Means that this procedure must be repeated for each boat I find, like and want to try. When you then have made  a good deal the procedure begins. Then if the chosen model does´t pass you have to start over and do the same with the next and the next …. and the … Yes. a little tiresome! But I will get master this. Guess they do not want competition in that market down here. But I´ll NEVER give up!
Well, and then you need the license and training to drive the boat too. The license, I have to start here. Need probably be upgraded to a Spanish version later too … blah blah …
2016-03-22 13.35.09

Detta är segelfartyget Älva som vi hade kursen på. Du ser mer av henne på filmen nedan.

This is the sailing boat Älva used in the ship. You will see it in the video I have put below.

https://youtu.be/Uf2TeywC7Zg&

2016-03-23 18.59.20 2016-03-23 19.01.28Tänkte att jag avslutar med att visa upp den här konstnären. Han hade sin ateljé på La Palma. Inga billiga pjäser han visade upp.

Thought I´d finish this day exposing this artist. He had his studio on La Palma. All these items was off coarse for sale…

 

OK ha en god kväll/natt. Ulrica är tillbaks som vanligt i morgon… 🙂
Ok you have a good night. Ulrica will be back as usual tomorrow!

Cheers!

 

2 reaktioner på ”Till havs

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.